Premiéra baletu Kylián -Mosty času

Komponovaný večer Kylián – Mosty času byla poprvé uvedena 13. listopadu 2019 v české premiéře Kyliánova choreografie Gods and Dogs. Tuto premiéru a další dvě listopadová představení inscenace Kylián – Mosty času přinesla další obohacení, totiž historicky první pražské hostování Korejského národního baletu.

K této nové inscenaci se pojí různé akce. Balet Národního divadla u příležitosti premiéry Gods and Dogs vydal knihu nazvanou Budižkněčemu (v originále Bon qu’à ça de) – záznam rozhovorů Jiřího Kyliána s francouzskou publicistkou a administrativní ředitelkou opery ve Štrasburku Marií-Noël Rio. Poutavou knížku o tvorbě, inspiraci, lásce… životě pro české čtenáře přeložil dramatik Michael Lázňovský. Nová publikace byla pokřtěna na jevišti jejími tvůrci před odstartováním první premiéry.

Pro baletomany se koná 22. listopadu baletní dílna s názvem Just Kylián. Účastníci se dozví o Kyliánově choreografickém rukopisu, jeho životě a inspiracích, tvůrčích obdobích. Na dílně účinkují přední sólisté Baletu ND, kteří předvedou taneční ukázky ze dvou choreografií.

Původní inscenace Kylián – Mosty času měla premiéru před 11. října 2018 a vznikla k oslavě české státnosti a výročí 100 let vzniku Československé republiky. Vyhlášení samostatné Československé republiky v roce 1918 je symbolem svobody a demokracie. Na počest tohoto výročí vybral Jiří Kylián svá čtyři díla – Žalmová symfonie, Bella Figura, Petite Mort a Šest tanců.

Jiří Kylián je jedním z nejuznávanějších českých umělců, a to v celosvětovém měřítku. Kyliánova cesta k tanci vedla od akrobacie přes baletní přípravku Národního divadla na Taneční konzervatoř. Poté obdržel stipendium na Královské baletní škole v Londýně, kde došlo ke klíčovému setkání s choreografem Johnem Crankem, který mu nabídl angažmá ve Stuttgartském baletu. V roce 1975 přijal nabídku na umělecké spoluvedení Nizozemského tanečního divadla (NDT) v Haagu a dále byl v roce po úspěchu baletu Sinfonietta jmenován uměleckým ředitelem NDT. Žalmová symfonie, jeho druhý počin této éry, už jednoznačně vynesla souboru mezinárodní věhlas. Po příklonu k abstraktnímu stylu v 80. letech jeho tvorbu zásadně ovlivnilo setkání s domorodci v Austrálii. Jiří Kylián odešel z pozice uměleckého ředitele NDT v roce 1999, ale zůstal ještě rezidenčním choreografem skupiny. Od 70. let vytvořil stovku baletů, z nichž tři čtvrtiny byly právě pro NDT. Je držitelem mnoha ocenění včetně Ceny Nižinského udělené v Monte Carlu, nebo francouzského řádu Čestné legie, nebo titulu rytíře  Académie des Beaux-arts. Kyliánovo choreografické dílo je v Česku známé právě díky Národnímu divadlu v Praze. V minulosti uvedlo ND choreografie Návrat do neznámé země, Stamping Ground, Sinfonietta, Polní mše, Dítě a kouzla, Petite Mort nebo Last Touch.

Host baletu Národního divadla, Korejský národní balet, v sobě spojuje tradiční hodnoty, šedesátiletou jevištní praxi a světový baletní repertoár, který nabízí jak díla klasická, tak moderní. Čeští tanečníci na začátku této sezony v Soulu hostovali s choreografií The Gods and Dogs. Úspěšné vystoupení Baletu Národního divadla v Korejském národním baletu nyní oplatili jihokorejští tanečníci.

Choreografii Forgotten Land (Zapomenutá země) vytvořil Kylián na skladbu Sinfonia de Requiem, na rozdíl však od Brittena nepohlíží Kylián na toto dílo tak politicky, ale spíše jako na niterné, osobní dílo. Právě osobnosti jsou hybateli dějin. Hlavní inspirací Kyliána byla kromě krajiny mizející v moři také obraz Edvarda Muncha. Choreografie je o vztahu člověka k zemi, ale i k sobě samému. Zároveň se vyjevují vztahy mezi mužem a ženou v dynamických duetech. Celé dílo má hlubší spirituální rozměr – různé země se mohou vynořit z naší paměti, i když zanikly v důsledku válek či politických sporů.

Všechny aspekty choreografie skvěle ztvárnili tanečníci Korejského národního baletu, kteří na jevišti vynikali nejen svou asijskou energií a šarmem, ale především svým pojetím role, které bylo jak po technické, tak výrazové stránce vynikající. Jejich partnerky tančily lehce a v některých variacích vynikala jejich rychlost a mrštnost. Celou choreografii odtrhovala hudba Benjamina Brittena .

Gods and Dogs (2008) je 100. choreografií vytvořenou pro NDT Jiřím Kyliánem. Tato tajemná choreografie vizualizuje jemnou hranici mezi normálností a abnormalitou, zdravím a nemocí. Gods and Dogs odkazuje na fascinaci krásou toho, co v životě zůstalo neúplné.

V této choreografii svůj um předvedli čtyři tanečnice a čtyři pánské protějšky. Tato choreografie měla spád, jednotlivé variace byly barvitě a hravě zpracovány. Tanec pohybující se mezi normalitou a abnormalitou se snažil v divákovi vzbudit jeho pozornost a zvědavost. Všechny ženské představitelky dospěly na samou podstatu svých rolí a byly po všech stránkách excelentní: Aya Watanabe, Kristýna Němečková, Morgane Lanoue, Ayaka Fujii. Tanečníci Jakub Rašek, Roger Cuadrado, Matěj Šust, Francesco Scarpato jim byli skvělými partnery a vedle subtilních žen působili tito tanečníci velmi mužsky, což ještě zvýrazňovalo odlišnost a protipólovost.
Nejexponovanější roli tančil Jakub Raška, který v sólové roli předvedl rozervanost, bláznovství až šílenství. Součástí scénografie byly projekce, v první částí to bylo promítání psa v horní čísti jeviště, který se postupně stával zřetelnější a zlověstně se zvětšoval, až se rozplynul. Dominantní složkou scény až dokonce se pak staly zlaté třásně, které se vlnily v rytmu hudby Dirka Haubricha, Ludwiga van Beethovena.

Dílo Petite Mort mělo světovou premiéru na Salzburském festivalu v roce 1991 a soubor American Ballet Theatre Company tento balet poprvé uvedl v New Yorku 30. října 2003.  Petite mort (Malá smrt) znamená v češtině orgasmus. Jedná se o eroticky vyzývavou, ale ne sexuálně explicitní choreografii. V této choreografii není příběh nebo dramatická linka. Divák by zde měl hledat spíše symboliku. „Agrese, sexualita, energie, klid, kultivovaná nesmyslnost lidského konání zde hrají hlavní roli,“  řekl Kylián o choreografii.

Tento kus byl postaven pro šest žen, šest mužů a šest fleretů. Kordy zde fungují jako tanečníci, jako partneři z masa a kostí, kteří působí někdy zarputileji a zákeřněji než lidé. Mužští tanečníci si vymezují kordy svoje teritorium. Po napínavém začátku se rozvinula dynamická hra, kterou podtrhuje Mozartova hudba. Ženy i muži se objevují na jevišti v klouzavých černých krinolínách. Občas probleskuje v choreografii humorná stránka, která odlehčuje její existenciální podstatu. Pokud nejde o život, tak nejde o nic, což potvrdili svými vynikajícími výkony především Nikola Márová s Adamem Zvonařem, Aya Watanabe s Rogerem Cuadradem.

Humorná choreografie Šest tanců (Sechs Tänze) vznikla v roce 1999 a pracuje s představou tanečníků coby loutek v dětském divadélku. Osm tanečníků se ocitne v imaginárním světě vykonstruovaném poté, co si Kylián přečetl výbor dopisů, které psal Mozart své ženě Konstanci. Stejně jako dopisy, jež jsou hravé až lascivní, působí i choreografie, kterou skvěle ztvárnilo osm tanečníků a tanečnic. Především Irina Burduja, Klára Jelínková a Morgan Lanoue byly rozverné a radostné, tančily s lehkostí jim vlastní. Kostýmy i líčení tanečníků bylo zasazené do osmnáctého století, což podtrhuje mozartovskou dobu a její atmosféru.

Celé představení působilo efektním dojmem a jednotlivé choreografie vyzařovaly rozličné a silné emoce, diváci měli zároveň možnost vidět tančit Korejský národní balet. Baletní večer vyvolával krásný až dojemný zážitek, je skvělé, že zůstává na repertoáru i nadále.

Forgotten Land

Choreografie: Jiří Kylián

Hudba: Benjamin Britten                                  

Kostýmy: John F. Macfarlane

Světelný design: Hans-Joachim Haas

Světelný redesign: Kees Tjebbes

Video: Hans Knill

Asistent choreografie: Lorraine Blouin, Cora Bos Kroese

Baletní mistr: Park il, Shin Hyejin

Gods and Dogs

Choreografie a scéna: Jiří Kylián

Hudba: Dirk Haubrich, Ludwig van Beethoven

Kostýmy: Joke Visser

Světelný design: Kees Tjebbes

Počítačem řízené projekce: Tatsuo Unemi, Daniel Bisig

Implementace počítačových projekcí: Thijs Scheele

Projekce: Dag Johan Haugerud, Cecilie Semec

Video: Jakub Larva, Lunchmeat studio s.r.o.

Asistent choreografie: Urtzi Aranburu

Baletní mistr: Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Jan Kodet

Petite Mort

Choreografie a scéna: Jiří Kylián

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

Kostýmy: Joke Visser

Světelný design: Jiří Kylián, Joop Caboort

Světelný redesign: Kees Tjebbes

Asistent choreografie: Roslyn Anderson

Baletní mistr: Jiří Kodym, Tereza Podařilová, Alexey Afanasiev

Sechs Tänze (Šest tanců)

Choreografie, scéna a kostýmy: Jiří Kylián

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

Světelný design: Jiří Kylián, Joop Caboort

Světelný redesign: Kees Tjebbes

Asistent choreografie: Roslyn Anderson

Baletní mistr: Nelly Danko, Radek Vrátil, Tereza Podařilová, Jiří Kodym, Alexey Afanasiev

Redakce Nenudtese pro vás recenzovala I. premiéru dne 13. 11. 2019.

Podělte se s přáteli: