Peia Luzzi a její křišťálový hlas se představily Praze

V čase novolunní, 1. 8. 2019 zavítala americká folklórní zpěvačka Peia Luzzi do Prahy. Díky společnosti Sacred Chants se představila širokému publiku v unikátním sakrálním prostoru, jakým bezpochyby je dejvická Církev československá husitská.

Peia Luzzi, zpěvačka folklórní a duchovní hudby, jíž proslavil nádherný hlas s křišťálově čistými výškami, divákům zprostředkovává starodávné tradiční lidové písně nasbírané při cestách po celém světě. Při svém vystoupení v Praze odehrála všechny své slavné písně, včetně Machi Ma či Blessed We Are, a širokou škálu folklórních skladeb z celého světa, jež vždy zajímavým způsobem uvedla, aby diváci věděli, v čem spočívá síla dané skladby. Například u skotské písně Ciamara Ní Mi, jejíž tempo se neustále zrychluje s každou slokou (což nadšené diváky přivedlo i k tanci), bylo vysvětleno, že ji zpívaly pracující ženy, když chodily po látkách, aby je změkčily.

Vystoupení zpěvačky a jejích dvou přizvaných kolegů, hudebníků z Irska a USA, kteří ji doprovázeli na perkuse a cello, zatímco Peia sama se jako tradičně ujala harmonia a peruánského charanga, předcházela úžasná performance hudebníka Vojty violinisty, multiinstrumentalisty, který zvládá hrát i na tři nástroje najednou. Jeho „live looping“, kdy spojoval a míchal smyčky houslí, beat boxu, didgeridoo, bouzouki, bansuri flétny a perkusí přiměl diváky k bouřlivému potlesku, který prokazoval, že vyvolaný hudební zážitek byl hluboký a mocný. Vojtova volně plynoucí psychedelická fúze s motivy a rytmy tradiční irské hudby a hudby domorodých kmenů z různých kontinentů nadchla i samotnou Peiu, která v závěru koncertu pozvala Vojtu zpět na jeviště, aby si spolu zahráli.

Peia zahájila svou část večera zpěvem a capella, kdy stála samotná, bosá, v oltářním prostoru, odkud se linul její nádherný hlas. Jako rodačka z Connecticutu s irskými kořeny pokračovala pak písněmi, jež na americký kontinent přivezli irští emigranti. Od zpěvů staré Anglie a Skotska pak přecházela postupně k dalším evropským písním, dokonce i bulharské písni, kterou si publikum zazpívalo spolu s ní, či rozjařené skladbě Sheela Na Gig, jež je věnována velmi expresivním a explicitním kamenným rytinám, které se nacházejí po celé Evropě.

Z Peiiného zpěvu je zřejmé, že studovala klasický zpěv a operu (v Bostonu) a z jejího workshopu den po koncertu zase bylo evidentní, že má vystudovanou též vokální pedagogiku, kompozici a improvizaci. Vokální dílna Píseň Předků, jíž vedla Peia 2. 8. 2019 ve Spektru Karlín, oscilovala na vlně správného a šetrného používání hlasu a využití plného hlasového potenciálu. Součástí workshopu byla též dechová cvičení, zdravé držení těla a nalezení přirozené rezonance hlasu, přičemž účastníci poznali i meditativní techniku známou jako „Jóga zvuku“. Druhá část dílny byla vyčleněna irské lidové písni, jíž Peia účastníky workshopu naučila.

Připomeňme, že svou první nahrávku uskutečnila Peia v roce 2009 s loutnistou Ronnym McFarlanem nominovaným na Grammy. O tři roky později vydala své první sólové album The Dance of Devotion a v roce 2013 Four Great Winds vydávané po celém světě.

S těmito alby zahájila zpěvačka turné napříč Evropou, Austrálií a USA a navázala spolupráci s Colemanem Barksem, básníkem a obdivovatelem sufitského mystika a básníka Rumiho, mytologem Michaelem Meadem a íránským mistrem taru Alim Ghamasarim. Peia spolupracuje taktéž se známým sesterským duem Rising Appalachia.

Kromě hudby se Peia intenzivně věnuje obnově zdravého vztahu lidstva k naší planetě, čemuž přispívá i vzdělávacími workshopy i podporou práv domorodých kmenů a organizací chránících životní prostředí.

Napsala: Martina Doležalová

 

 

Podělte se s přáteli: