Ajeet Kaur se poprvé představila v České republice

Pětadvacetiletá hudebnice, jogínka a léčitelka Ajeet Kaur vystoupila v sobotu 18. 11. poprvé v České republice.

V karlínském Spektru vedla devadesátiminutový workshop a následně v průběhu více jak dvouhodinového koncertu energicky rozproudila své nadšené publikum.

Americká zpěvačka a muzikanta, která vyrůstala v hudebním a duchovním zázemí, věří, že hudba probouzí našeho ducha a naše duše prozařuje světlem. V hudbě, kterou vytváří a interpretuje, se proto opírá o své hluboké zkušenosti s holistickou psychologií, kterou vystudovala, léčebnou linii Sat Nam Rasayan, principy Kundalini jógy a meditaci mysli.

Stoupenkyně sikhismu pracující pro Kripalu centrum pro jógu a zdraví v Massachusetts v rámci svého aktuálního turné po Evropě zavítala díky pořadatelské společnosti Sacred Chants také do Prahy, kde více jak padesát návštěvníků provedla svým workshopem Kundalini jógy, na němž ji, stejně tak jako na následném koncertě, doprovázeli barcelonský perkusionista Raffa Martinez a americký kytarista Ezra Landis.

Kundalini jóga je jogínská tradice kombinující meditaci, mantru, fyzické cvičení a dýchací techniky. Opírá se o tezi, že v každém z nás existuje tok energie a vědomí, které nám umožňuje splynout s vesmírným vědomím. Posvátná věda, která byla uchovávána v tajnosti a předávána ústně od mistra k vybranému učedníkovi až do roku 1969, kdy ji Yogi Bhajan, mistr Kundalini jógy, začal vyučovat veřejně, pracuje s tzv. hadí silou, kterou daná praxe probouzí a vede po páteřním energetickém kanálu – sušumná nádí.

Ajeet vychází ve svých workshopech i koncertech z těchto pilířů. Účastníky workshopu přivítala vstupní meditací a následně je v gradující tendenci prostřednictvím své živě produkované hudby provedla uvolněním v plynoucím pohybu, který osciloval na hranici spontánního tance a řízených figur a ásán, jež byly provázeny pránajámickými technikami.

Po této praxi následovala meditace věnovaná očistě a novým začátkům spojeným s novoluním, které v kalendáři připadlo právě na daný den (konkrétně na čas 12:45). Pro tuto meditaci zvolila Ajeet mantru Ek Ong Kar Sat Gurprasaad, Sat Gurprasaad Ek Ong Kar a Chandra Mudru (měsíční mudru). Zpěvačka, která si vysloužila přezdívku „Andělský hlas“ díky svému výjimečnému témbru a hlasové modulaci, zakončila workshop relaxací v Šavásáně, kdy skrze hudbu, nikoli řízení pomocí postupně podávaných instrukcí (jak bývá zvykem), navodila u mnohých praktikujících stav blízký yoga nidra (tj. hluboký relaxační stav podobný spánku, ale probíhající za plného vědomí a bdění).

Po workshopu a krátké pauze následoval koncert, který zpěvačka zahájila chantem v irštině, aby upozornila na své kořeny a zemi svých předků. Ajeet, jež vydala již čtyři alba a umístila se v Billboard Top 10 New Age Chart, uvedla v průběhu koncertu kromě svých nejnovějších písní také hity jako Haseya, píseň věnovanou domorodým, kmenovým kulturám a sjednocující roli žen v nich, tak jako obecně solidaritě mezi ženami.

Všechny mantry, popěvky a chanty mohli diváci zpívat spolu s Ajeet, Raffou a Ezrou, ale při skladbě Haseya sál rezonoval ve svých základech – tak mocná je píseň, která integruje rytmy přírody a moudrosti našich předků s probouzením léčivého prostoru a která v doslovném překladu znamená „povstat“ – což Ajeet také učinila, přičemž vyzvala své publikum, aby se k ní připojilo v tanci, který gradoval do extatického klimaxu díky Raffově skvělé hře na perkuse a membránofonní vodní buben Calabasa (známý od domorodých kmenů Severní a Jižní Ameriky).

Diváci si mimo jiné mohli zazpívat také píseň Akaal („nehynoucí“), která vychází z tradičního chantu (jenž pomáhá zemřelým překročit hranice světů a pozůstalým zmírnit bolest ze ztráty) a kterou s Ajeet nazpíval Trevor Hall.

V průběhu koncertu Ajeet se svými diváky sdílela také zážitky z předchozích koncertů po Evropě (pražský koncert byl v rámci turné předposledním) i některé formující osobní prožitky, například z nemoci způsobené klíštětem, která ji trápila dva měsíce a díky níž si uvědomila, jak je třeba prohloubit náš vztah k přírodě.

Po uvedení poslední skladby v rámci koncertu tleskali diváci tak dlouho, než se Ajeet důvtipně zeptala: „Znamená takový potlesk to stejné, co znamenal ve Švýcarsku?“ a po potvrzující reakci publika zahrála ještě přídavek, skladbu Light of My Soul, již standardně na koncertech neuvádí příliš často, takže Praha získala své unikum.

Krásný koncert nesoucí se na vlně souznění, léčení a lásky, při němž se v jednu chvíli všichni diváci svorně drželi za ruce a společně tančili a zpívali, odhalil České republice ohromující talent Ajeet Kaur, jejíž zářivá hvězda jistě bude po nebi sakrálních zpěvů stoupat v budoucnu velmi rychle a vysoko.

Napsala: Martina Doležalová