Obnovená premiéra výpravného klasického baletu Louskáček, Vánoční sen se uskuteční v neděli 12. listopadu 2017 od 18 hodin v Divadle na Vinohradech. Titulní roli Kláry-princezny a Louskáčka-Prince zatančí sólisté Národního divadla v Praze – Sophie Benoit a Adam Zvonař.
Balet pro celou rodinu bude uveden celkem v devíti reprízách – v listopadu, prosinci a lednu. Všechny se odehrají v Divadle na Vinohradech. Představení pořádá agentura Czech Jazz Art a formou vstupenek podpoří neziskovou organizaci EDA, která pomáhá rodinám dětí se zrakovým a kombinovaným postižením.
Výpravný balet Louskáček, vánoční sen je inspirován dílem slavného romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna (v originále Louskáček a Myší král). Baletní libreto A. Volkova inspirovalo P. I. Čajkovského, který vytvořil nezapomenutelné a oblíbené dílo; v baletu jsou vylíčeny barvitě události kouzelné štědrovečerní noci, kterou putuje Klára se svým ochráncem – princem Louskáčkem do jeho pohádkové říše a zase zpět ke své rodině.
Redakce nenudtese.cz vám přináší rozhovor s Veronikou Iblovou, ředitelkou First International Ballet School a choreografkou baletu Louskáček, Vánoční sen.
Jste zakladatelkou baletní školy FIBS, jak idea této školy vznikla?
Myšlenka samovolně vyplynula z mé práce, zkušenosti, lásky k dětem a v neposlední řadě z finančních důvodů. Finanční ohodnocení profesionálních tanečníků i baletních mistrů je v českých státních institucích velmi nízké.
Ještě v době, kdy jsem byla zaměstnána v Národním divadle v Praze jako baletní mistr, jsem vyučovala soukromě řadu anglicky mluvících dětí. Připravovala jsem je na soutěže a také k přijímacím zkouškám na konzervatoře. Také jsem již v té době měla zpracovanou metodiku Body Form. Věděla jsem, jak postavit a připravit dětem tělo, aby později zvládly náročnou techniku klasického tance. Přizvala jsem ke spolupráci moji kamarádku, produkční a současnou manažerku školy Janu Malisovou a společně jsme založily FIBS.
Jakých úspěchů škola s vašimi žáky a studenty dosáhla?
Za největší úspěch považuji, že se nám podařilo vybudovat v Praze místo, kde se potkávají studenti a jejich rodiče všech národností a cítí se u nás dobře. Dalším úspěchem bylo, že se nám již od prvního roku daří prezentovat výsledky naší tvrdé a neúnavné práce díky představením na závěr školního roku na jevištích nejprestižnějších pražských divadel. Mnoho našich studentů pokračuje v přípravě na profesionální dráhu tanečníků v mezinárodních školách v Evropě, USA nebo Japonsku.
Proč jste se rozhodla inscenovat na jevišti velkého divadla zrovna balet Louskáček?
Byli jsme osloveni agenturou Czech Jazz Art ke spolupráci na inscenaci klasické verze právě tohoto titulu. Původně se mělo jednat jen o zapůjčení našich studentů k dětským rolím. Vlivem různých okolností jsem se stala choreografkou téměř celého baletu. Některé části vytvořila Jade Clayton a některé sám pan režisér Gustav Skála.
Tento titul je pro nás lákavý hlavně proto, že je to balet pro všechny generace, je zde spousta dětských rolí, má kouzelnou vánoční atmosféru a v neposlední řadě zde zní překrásná hudba P. I. Čajkovského.
Účinkují v baletu všichni vaši studenti?
Ne, v baletu účinkují pouze žáci FIBS, kteří prošli konkurzem. Nemohou se ho účastnit studenti kategorie začátečníků. Jelikož se jedná o časově náročnou přípravu, zkoušky probíhají převážně o víkendech, jejich účast na projektu musí důkladně zvážit i jejich rodiče. Nejsem k absencím příliš tolerantní, neboť se jedná o náročný projekt, kdy jsou děti na jevišti převážně v interakci s velkým počtem tanečníků. Všichni tanečníci jsou tak trochu hrdinové, protože se vše na jevišti musí připravit v den premiéry?
Minulý rok měl balet premiéru v divadle Hybernia, proč jste se rozhodli jej přesunout do Divadla na Vinohradech?
Divadlo na Vinohradech má už svým architektonickým stylem a svou podstatou blíže k baletnímu žánru. V neposlední řadě nabídlo divadlo pořádající agentuře i atraktivní časy pro rodiny s dětmi. Hrajeme letos výhradně v neděli ve 14 a 18 hodin.
Jak se vám spolupracuje s režisérem inscenace Gustavem Skálou?
Gustav je můj spolužák a znám ho již řadu let. Máme tedy mnoho společného i tak nějak kulturně historicky J. Do zkoušek vnáší převážně mnoho radosti a nakazí zápalem pro divadlo úplně každého včetně těch nejmladších.
K hostování v baletu jste přizvali také přední české tanečníky, na koho se mohou diváci mimo jiné těšit?
Kromě spontánních dětských výkonů studentů různých národností FIBS vystoupí už tradičně v roli strýčka Drosselmeyera Viktor Svidró, v roli babičky stále půvabná Maria Karastathi, v dalších rolích členové a sólisté Komorního baletu a skvělí studenti TCP – konzervatoře a Baletu Junior.
Děkujeme za rozhovor.
Hudba: P. I. Čajkovskij
Režie: Gustav Skála
Choreografie: Veronika Iblová, Jade Clayton
Asistentka choreografie: Linda Svidró Schneider
Kostýmy: Josef Jelínek
Scéna: Michal Horáček
Data představení: 12. 11. 2017 v 18:00 hodin, 26. 11. ve 14:00 a 18:00 hodin, 3. 12. ve 14:00 a 18:00 hodin, 17. 12. ve 14:00 a 18:00 hodin, 7. 1. 2018 ve 14:00 a 18:00 hodin
Více o představení a vstupenky zde:
http://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/LOUSKACEK-VANOCNI-SEN