Příběh lásky mořské panny k pozemskému princi v baletu Národního divadla

Světově proslulý silný příběh Hanse Christiana Andersena inspiroval choreografa Jana Kodeta a známý režijní tandem SKUTR – Martina Kukučku a Lukáše Trpišovského – k vytvoření nového baletu pro pražské Národní divadlo.

„Daleko v moři je voda tak modrá jako květy nejkrásnějších chrp a tak jasná jako nejčistší sklo, ale velmi hluboká, mnohem hlubší, než aby v ní kotva dosáhla dna, a museli bychom na sebe nastavět mnoho kostelních věží, aby ze dna dosáhly hladiny a vynořily se nad vodu…“

Tak začíná příběh opravdové lásky mořské panny k pozemskému princi, pro nějž obětuje to nejcennější – svůj hlas a život. Slavný dánský spisovatel H. CH. Andersen napsal tuto pohádku v roce 1836 a stejně jako v jeho dalších příbězích nevychází pouze ze své fantazie, ale především ze života, který šťastný a naplněný rozhodně nebyl. Právě do Malé mořské víly vetknul svou hlubokou touhu po lásce, ale i následnou marnost z toho, že se nikdo o tomto citu nedozví, ani o následné oběti.

3040157_baletka-balet-smutna-tanec

Pohádka se smutným koncem, která inspiruje nejrůznější tvůrce o celém světě již mnohá desetiletí, přitáhla pozornost také dvorního českého choreografa Jana Kodeta a renomovaného tandemu SKUTR, kteří vytvořili nový balet pro Národní divadlo, k němuž hudbu zkomponoval současný český skladatel Zbyněk Matějů, který taktéž přistoupil k tématu s velkou citlivostí.

Jan Kodet unikátním způsobem roztančil jednotlivé obrazy na poli současného tance, kdy se i obyčejné gesto ruky, pohled či zastavení stává magickým tanečním prvkem. Silná vizuální stránka je dílem význačného scénografa Jakuba Kopeckého a kostýmy vytvořila Saša Grusková. Její pojetí mořského i pozemského světa vetknula s neobyčejnou nápaditostí do kostýmů jednotlivých postav a také s ohledem na dynamický pohyb tanečníků.

Příslibem mimořádně vydařeného představení je také režijní tandem SKUTR – Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, jejichž dosavadní režisérské počiny zaznamenaly příznivé reakce kritiky i diváků. Za svou tvorbu získali mnoho cen včetně Grand Prix na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě a Ceny diváků tamtéž, Ceny Evalda Schorma a Ceny Josefa Hlávky. Inscenační tým se setkává při tvorbě v Baletu Národního divadla již podruhé, jejich prvním a úspěšným počinem byl totiž balet Čarodějův učeň, který měl premiéru v roce 2013. Večer poetických tanečních obrazů na scéně Stavovského divadla a ve spolupráci s Orchestrem ND je určen nejen  rodinám s dětmi, ale hlavně všem, kteří milují tento nesmrtelný příběh.

Světová premiéra: 10. 11. 2016, 19:00, ve Stavovském divadle

2. premiéra: 11. 11. 2016, 19:00 ve Stavovském divadle

Nejbližší reprízy: 13. a 17. 11, 20. 12. 2016

Podělte se s přáteli: